26è SIMPOSI INTERNACIONAL D’ELA, ORLANDO 2015

Dimecres 2 Març 2016

La cita anual més important a nivell internacional que reuneix a investigadors, metges i altres professionals dedicats a l’atenció a les persones afectades d’ELA va tenir lloc a Orlando (Florida, EEUU) del 8 al 13 de desembre de 2015.

Al voltant del Simposi se celebren tota una sèrie de trobades i congressos addicionals.

El 8 i 9 de desembre va tenir lloc el 22è congrés de l’Aliança Internacional d’associacions d’ELA (International Alliance of ALS/MND Associations) que agrupa a entitats de més de 30 països d’arreu del món que treballen per oferir suport a les persones afectades d’ELA i lluitar contra la malaltia. La nostra Fundació al web de l'Aliança.

Entre d’altres activitats, l’Aliança treballa en col·laboració amb l’Associació de la malaltia de la Motoneurona (Motor Neurone Disease Association), ubicada al Regne Unit, en l’organització del Simposi Internacional d’ELA.

El dia 10 de desembre es va celebrar el congrés de professionals en atenció a les persones afectades d’ELA i les seves famílies (Allied Professional Forum, APF), amb ponències dedicades a la pràctica clínica i cobertura de les necessitats diàries de les famílies afectades de MNM.

Del 11 al 13 de desembre va tenir lloc el Simposi Internacional, amb més de 950 participants de 34 països d’arreu del món. L’agenda del Simposi va comptar amb 90 presentacions orals i més de 350 pòsters d'investigació. Podeu consultar els resums de tots els estudis, tant de les comunicacions orals com dels pòsters, en aquest enllaç.

Els treballs de recerca clínica es van agrupar en les següents categories: Maneig clínic, Atenció hoslística, Heterogeneïtat en l’ELA i progressió, Consell genètic, Suport respiratori, Simptomes no-motors en l’ELA, Assessorament i intervenció nutricional i respiratori, Assajos clínics i Canvis Cognitius.

Els treballs de recerca bàsica es van agrupar en les següents categories: Processament i biogènesi de l’ARN, Localització i disrregulació de l’ARN, Models de malaltia, Teràpia gènica, Correlació clínics i patològics de la progressió de la malaltia, Genètica i epigenètica, Mecanismes de propagació intercel·lular, Vulnerabilitat de la Motoneurona i Mecanismes de la malaltia i objectius terapèutics.

El dia 12 va comptar amb una tercer bloc de sessions on es van treballar els temes: biomarcadors i electrofisiología i imatge.

El simposi va comptar amb una important participació catalana i espanyola, amb membres de la Unitat Funcional d’ELA del l’Hospital de Bellvitge, Hospital de la Vall d’Hebrón de Barcelona, Universitat de Lleida, Hospital Carlos III, Hospital Doce de Octubre, Fundela i la Fundació Miquel Valls.

Enguany, des de la Fundació Miquel Valls es va presentar el poster amb els resultats preliminars de l’estudi dels Grups de Suport en Paral·lel que es realitzen des de l’entitat:
  • Valoració de l’efectivitat dels Grups de Suport en Paral·lel (GSP) per a persones afectades d’ELA i els seus cuidadors.  (Poster nº 97). Riera Munt, M., Carmona Rodríguez, M.J., Morales Lorenzo, N., Turón Sans, J, Domínguez Rubio, R., Paipa Merchan, A., Povedano Panades.
La gran participació de centres i entitats dedicades a la recerca i l’atenció en ELA i malalties de la motoneurona dóna evidències del creixement exponencial que s’està obtenint de la malaltia i que possibilitarà en un futur, esperem proper, obtenir les claus per la cura de la malaltia.

La Fundació Miquel Valls ha pogut està present al Simposi i a la trobada de professionals gràcies a un ajut concedit per l’empresa Esteve Teijin i Oxigen Salut, a qui volem aprofitar per agrair el seu suport en la lluita contra l’ELA.