EL DEPARTAMENT DE PSICOLOGIA DE LA FUNDACIÓ MIQUEL VALLS

A l’any 2015 la Fundació Miquel Valls va entrar al programa d’Atenció Integral per a Persones amb Malaltia Avançada de l’Obra Social “La Caixa”. A través d’aquest programa, avalat per la Organització Mundial de la Salut (OMS), es complementa l’actuació de l’Administració en l’àmbit de les cures pal·liatives i l’atenció a malalts avançats a Espanya.
  • Sensibilitzem la societat per tal que coneguin què són les cures pal·liatives i entenguin les peculiaritats del final de vida.
  • Impulsem les noves vies d’actuació en l’àmbit de les cures pal·liatives.
  • Oferim una atenció integral a persones amb malalties avançades i les seves famílies.

El cor del programa són els Equips d'Atenció Psicosocial (EAPS). Aquests professionals estan formats i entrenats per donar a malalts i famílies una atenció pal·liativa càlida, sensible i humana, un d’aquests equips som el departament de psicologia de la Fundació Miquel Valls. La nostra tasca marca una important diferència en un moment tan delicat com és el final de la vida. Oferim intervenció psicològica, social i espiritual que complementa l'assistència sanitària per aconseguir una atenció integral.

Una altra tasca que portem a terme és l’atenció psicosocial. Al costat dels equips assistencials, hem creat i implementat un model d'atenció psicosocial que té com a objectiu millorar les cures pal·liatives als malalts avançats i ajudar al pacient i la seva família a afrontar la malaltia. D’aquesta manera les psicòlogues atenen als afectats tant a nivell domiciliari com hospitalari. Aquestes intervencions passen per la valoració i intervenció psicològica com també per l’acompanyament en la presa de decisions o en la realització del document de voluntats anticipades (DVA).

Espiritualitat. Integrem els aspectes espirituals que permeten al pacient i als seus familiars afrontar serenament el procés final, des d'un respecte màxim a les creences i conviccions de cadascú.

Oferim també atenció al dol a totes les persones afectades per la pèrdua d'un ésser estimat que ho requereixin o ho sol·licitin.

A més a més, es dóna suport als professionals sanitaris en temes com la comunicació en situacions difícils i la gestió de l'estrès, als quals anomenem Equips Receptors (ER). En aquest cas la Fundació Miquel Valls es considera un Equip Receptor pel nostre EAPS. L’EAPS de la Fundació Miquel Valls té com a Equips Receptors l’Hospital Universitari de Bellvitge, L’hospital del Mar, l’Hospital Sant Pau, la Corporació de Salut Selva Maresme, el PADES Mataró, l’Hospital Joan XXIII, la regió territorial de Tarragona i Terres de l’Ebre i finalment la mateixa Fundació Miquel Valls.

El voluntariat és una altra línia de treball on la participació dels voluntaris i la seva integració en els equips es considera un principi bàsic en el nostre model d'atenció en cures pal·liatives. El voluntariat acompanya, afegeix valors humans i complementa l'atenció al final de la vida, donant resposta a les necessitats personals i socials del malalt i la seva família.

Departament Psicologia Fundació Miquel Valls