Noves tecnologies per accedir a l’ordinador

La ELA és una malaltia neurodegenerativa que provoca que els músculs del nostre cos es vagin atrofiant. Per contra això provoca que no puguem utilitzar el telèfon mòbil, l’ordinador, el comandament de la televisió utilitzant les mans com ho fèiem abans.

Avui en dia disposem de diversos productes al mercat que segons les necessitats tan físiques com cognitives de la persona ens permeten utilitzar les noves tecnologies actuals com abans ho fèiem.

És per aquest motiu que volem fer un petit recull del material que és més utilitzat per les nostres famílies.

Aquest material el dividirem en 2 blocs: el primer serà el sistema d’accés a l’ordinador i el segon serà el sistema que utilitzarem per moure’ns per dins de l’ordinador (software).

El primer bloc al qual pertany el material per accedir a l’ordinador és:

• Smart Nav: Disposa d’un gomet amb infrarojos que es col·loca al cap i una càmera que s’instal·la a la pantalla del PC. Amb el moviment del cap podem substituir el ratolí convencional per aquest, anomenat ratolí de cap.
  • Tobii/irisbond: És una barra que es connecta a l’ordinador i ens permet substituir el ratolí convencional utilitzant la nostre mirada com a ratolí.
  • Commutadors/pulsadors: Aparells que acostumen a ser molt sensibles al tacte que substitueixen el ratolí convencional.

Pel que fa al segon bloc on necessitem un software diferent per poder accedir amb aquests productes seria el següent:
  • The Grid 3: Programa que ens permet iniciar la comunicació remota mitjançant el telèfon mòbil, missatgeria, correu electrònic i xarxes socials així com el control de l’entorn i l’accés a l’ordinador. També permet comunicar-se quan no podem utilitzar la parla.
  • Dwell clicker 2: Aplicació per Windows que ens permet utilitzar un tipus d’accés a l’ordinador sense necessitat de clicar cap botó amb la mà.

Aquest article és un petit resum de les noves tecnologies que tenim a la nostre disposició. Sempre s’ha de tenir en compte que per poder utilitzar-les es necessita una valoració global de la persona. Si teniu dubtes o voleu més informació sobre aquestes noves tecnologies us podeu posar en contacte amb el Departament de Teràpia Ocupacional de la Fundació Miquel Valls.

Departament de Teràpia Ocupacional
de la Fundació Miquel Valls